ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ

Özgül öğrenme güçlüğü, bir çocuğun zekasının normal veya normalin üstünde olmasına rağmen okuma-yazma ve matematik becerilerinde yaşıtlarına oranla düşük başarı göstermesine denir. Çocuğun iyi bir eğitim alıyor olmasına rağmen standart testlerde, okuma-yazmada, matematik becerilerinde ve sözlü anlatımda beklenenin altında olmasıyla tanısı konulan bir güçlüktür. Bu güçlüğün bireyin yapısıyla ilgili olduğu ve merkezi sinir sistemindeki işleyiş bozukluğuna bağlı olduğu varsayılmaktadır. Özgül öğrenme güçlüğü, genel kapsamlı bir terimdir ve içerisinde çok sayıda sorunu içermektedir. Okuma sorunları için disleksi (dyslexia), yazı sorunları için disgrafi (disgraphia), matematik sorunları için diskalkuli (dyscalculia) terimleri kullanılmaktadır.

İLKOKUL DÖNEMİNDE ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜNÜN BELİRTİLERİ

OKUMA / YAZMA ALANINDA

  • Okumayı zor öğrenme ve okuduğunu anlamama
  • Okurken ya da yazarken harfleri karıştırma ( b yerine d, p yerine b gibi )
  • Okurken sıklıkla bulunduğu yeri kaybetme ya da satır atlama
  • Okurken sık sık harflerin sırasını karıştırma (“dağ” yerine “bağ”, “sal” yerine “şal” ,“kız” yerine “zık” veya “ızk” vb.)
  • Benzer kelimeleri birbirine karıştırma veya tersten okuyup yazma (“incir” yerine “zincir”, “en” yerine “ne” veya “ev” yerine “ve” gibi)
  • Yavaş yazma ve yazı yazarken çok çabuk yorulma
  • Yazı bozuklukları ve noktalama hataları yapma

MATEMATİK ALANINDA

  • Sayıları ve matematik sembollerini öğrenememe
  • Şekilleri, sembolleri ve işaretleri tersten algılama ve yazma (“+” yerine “x” kullanma gibi)
  • Basit işlemleri öğrenememe
  • Problemleri anlayıp işleme geçirmekte güçlük çekme
  • Çarpım tablosunu ezberleyememe

DİĞER ALANLARDA

  • Dikkat dağınıklığı, aşırı düzensizlik veya erken unutma
  • Dün / Bugün / Yarın kavramlarını zor öğrenme ve doğru kullanamama
  • Saati zor öğrenme
  • Özgüven yoksunluğu ve uyum sorunu yaşama
  • Kurulan cümlelerin sonunu getirmede zorluk yaşama ve kısa cümleler kurma
  • Aşırı hareketli ya da aksine çok durağan olma
  • Organize etme, sentez ve analiz etmede güçlük yaşama
  • Motor koordinasyon sorunları

EBEVEYNLER OLARAK NELER YAPABİLİRİZ?

Anne-baba olmak başlı başına zor bir görevken özel gereksinimi olan bir çocuğun anne babası olmak beraberinde başka zorlukları da getirmektedir. Her şeyden önce çocuğunuzu olduğu gibi kabullenme sürecinde bu zorluklarla baş ederken; çaresizlik, kızgınlık, utanma, suçluluk duyma, hayal kırıklığı gibi duyguları yaşamaya izin vermek sizin en büyük yardımcınız olacaktır.

Bu süreci kabul edip çocuğunuzu olduğu gibi kabul etmeniz ve yaşamınızı bu gerçeğe göre yeniden şekillendirmeye çalışmanız kolay değildir. Bu sürece uyum sağlamak ne kadar zor olursa olsun çocuğun gelişimi ve mutluluğu açısından oldukça önemlidir. Bu süreçte çevrenizden size sürekli sorular soran, üzülen, acıyan, yargılayan veya akıl vermeye çalışan insanlar ile karşılaşma olasılığınız yüksektir. Bu durumlar çocuğunuzun durumuna uyum sağlama sürecinde sizi yıldırmamalıdır.

Bu sürece daha kolay bir şekilde uyum sağlamak için yapılması gerekenler;

  • Motive edin: Öğrenme güçlüğü çeken çocuklar bazı derslerde başarılı olurken bazılarında ise sınıf seviyesinin altında olabilirler. Yaşadıkları bu durumdan dolayı öğrenmeye karşı motivasyonları düşük olabilir. Bu çocukların özgüvenlerinde hasar oluşmaması için onları devamlı tebrik etmek gerekir. Her başarısını tebrik edin ve onunla gurur duyduğunuzu ifade edin. Bu davranış çocuğun başarma isteğini kamçılar. Ayrıca çocuğunuza çeşitli görevler vererek ona güvendiğinizi söyleyin ve bu küçük görevlerini takip edin. Yerine getirdiği işler için onu tebrik ederek motive edin.
  • Oyunlarla destekleyin: Sevdiği materyaller ile kendisini geliştirmesini sağlayın. ÖÖG güçlüğü yaşayan çocuklar oyunlarla yakından ilgilidirler. Doğru seçilmiş oyunlar egzersiz niteliğindedir.
  • Başkalarıyla kıyaslamayın: Bu sadece ÖÖG yaşayan çocuklar için değil; tüm çocuklar için geçerlidir. Çocuğunuzu başkalarıyla kıyaslamayın ve öğrenme güçlüğü olan çocukların bu konuda çok daha hassas olabileceklerini unutmayın.
  • Okul idaresi ve öğretmeni ile işbirliği yapın: Sadece sizin dikkatli davranmanız yetmez. Durumu okuldaki ilgili öğretmenlerle de görüşerek, gerekli bilgileri şeffaflıkla paylaşmalısınız. Çocuğunuzun öğretmeni ile iletişim ve iş birliği içinde olun. ÖÖG ve devamında karşılaşacağınız durumlarla tek başınıza baş etmeniz zor olacağından, destek eğitim almanız faydalı olacaktır.
  • Dikkat dağıtıcı eşyaları kaldırın: Okuma güçlüğü, öğrenme güçlüğü çeken çocukların dikkat süreleri de oldukça kısa olabiliyor. Çocuğunuzun ders masasında dikkati dağıtıcı eşyalar olmamasına özen gösterin. Çalışma ortamının düzenli olmasına özen gösterebilirsiniz.
  • Sevginizin başarıyla orantılı olmadığı gösterin:  Sevgi çok büyük bir güçtür ve ona olan sevginizi her fırsatta sergileyin. Başarısız olduğu konularda üzülmeyin ve ona olan sevginizin, bir işi başarmasıyla alakalı olmadığını hissettirin.

Unutmayın ki; çocuklar toplum içinde nasıl davranacağını, sosyal ortamlarda ve yaşamın içinde öğrenir. Fırsat bulduğunuz her durumda onunla dışarı çıkmaya çalışın. Birlikte parka gidin, misafirliğe giderken yanınızda götürün, otobüse binin, bir pastaneye, restauranta gidip yemek yiyin, mümkün olduğunca yaşıtları ile bir araya getirin. Çocuğunuzun içinde bulunduğu sürecin desteklenmesi ve geliştirilmesi için uzmanlardan destek almak gerekebileceğini unutmayın.

İlkokul eğitimimiz hakkında bilgi almak için tıklayınız!

Total
0
Shares
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE BENLİK GELİŞİMİ

ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE BENLİK GELİŞİMİ

Sevgi ve Kabulü Koşullara Bağlamak Çocukluktan itibaren bireyin kendisiyle

Sonraki
ERGENLERDE YEME BOZUKLUKLARI

ERGENLERDE YEME BOZUKLUKLARI

Ebeveynlere Tavsiyeler Ergenlik dönemi; çocukluktan erişkinliğe kadar bireyin

Bu İçerikler Hoşunuza Gidebilir
Total
0
Share