DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE ÖĞRENMEYİ NASIL ZORLAŞTIRIR?

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, aşırı hareketlilik, yerinde duramama ve bununla beraber dikkatini bazı alanlarda uzun süre bir şeye odaklayamama, konsantre olamama ile belirgin olan bir durumdur. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite durumunun temel bazı belirtileri vardır. Bunları üçe ayırabiliriz.

Bunlardan ilk öne çıkan belirti hiperaktivitedir. İkinci temel belirti dikkat eksikliği ve dikkat problemleridir. Üçüncü olarak ise dürtüsellik durumudur. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite durumunun genel olarak bütün belirtileri bu üç alanda toplanır. Her yaşta görülebilen ve tedavi edebilen bir durumdur. Ancak daha çok çocukluk döneminde belirgin olarak göze çarpar. Bir çocuk hareketli olmasa da çabuk sıkılma, dikkatini devam ettirmekte zorlanma, uzun süre dinleyememe gibi durumlar yaşayabilir. Ayrıca eşya kaybetme, unutkanlık, dikkat gerektiren görevlerden kaçınma gibi belirtiler varsa dikkat eksikliğinin ön planda olduğu bir hiperaktivite vardır. Bunun tam tersi olarak dikkati çok iyi olup da aşırı hareketli ve dürtüsel bir yapıda da olabilir. Bu durumda olduğu zaman hareketlilik ve dürtüselliğin ön planda olduğu hiperaktiviteden bahsedilebilir. Bu çocuklar motor takılmış gibi hareket edebilirler. Uzun süre bir yerde oturmazlar ve çabuk sıkılırlar. Dürtüsellik belirtileri olarak çok konuşma, söz arasına girme, soru tamamlanmadan cevabını verme vardır.

Dikkat ve öğrenme birbiriyle ilişkilidir. Fakat her öğrenme sorununda dikkat eksikliği, her dikkat eksikliğinde öğrenme sorunu olması gerekmez. Öğrenme sorunu olan bireylerde, öğrenmekte güçlük yaşadıkları alanlarla ilgili dikkat sorunları görülebilir. Bu aslında beklenebilecek bir durum, çünkü beyinde dikkat ve motivasyon sistemleri yakından ilişkilidir. Bu nedenle iyi motive olduğumuz konulara dikkatimizi daha iyi verirken sıkıcı bulduğumuz konulara karşı dikkatimiz dağılıyor. Bir konuyu öğrenmekte zorluk çeken kişi, o konu ile ilgili motivasyon sorunu yaşayacağı için dikkati dağılacaktır. Ama aynı kişi, ilgisini çeken bir derste çok iyi dikkatini verebilir. Genel bir dikkat sorunu yaşamayan kişilerde, dikkat eksikliği bozukluğunun dağınıklık, unutkanlık, kaybetme, dinlemiyormuş gibi görünme, sanki hayal aleminde olma gibi belirtileri görülmez. Oysa dikkat eksikliği bozukluğu ve aynı zamanda öğrenme sorunu olan kişilerde hem o konu veya dersle ilgili daha yoğun dikkat sorunları hem de genel dikkat eksikliği belirtileri görülmesi beklenir. Bu da öğrenmeyi zorlaştırır veya geciktirebilir. Bu durumu yaşayan çocuklar çok hareketli olacakları ve dikkatlerini toplamakta zorlanacakları için bilgiyi alırken farklı bir deneyimden geçerler.

 Her çocuğun öğrenme süreci kendine özeldir. Bu süreci desteklemek için çocuğun ihtiyaçlarını karşılayan bir çalışma ortamı yaratılmalıdır. Mümkün olduğunca dikkatlerini dağıtacak eşyalardan arındırılmış bir çalışma ortamı yaratmak gerekir. Çocuğunuzla konuşarak dikkatini dağıtacak eşyaların neler olduğunu keşfedebilir ve dikkatini toplaması için neler yapabileceği konusunda ona yardımcı olabilirsiniz. Akranlarına göre bazen daha fazla desteğe ihtiyaç duyabilecek olan  çocuklar, profesyonel bir destek aldıklarında öğrenme süreçlerini başarılı bir şekilde deneyimler, özgüveni yüksek bireyler olarak her türlü akademik hedeflerine ulaşabilir ve aktif bir sosyal yaşama sahip olur. Her çocukta az çok hareketlilik vardır ama her çocuk hiperaktif değildir. Çocuklar ayrıntılı bir psikiyatrik muayene ile hiperaktivite – dikkat eksikliği olup olmadığı anlaşılmalı ve gerekirse bir takım testler yapılarak durum çocuk psikiyaristi ile netleşmelidir. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite durumundaki, öğrenme sürecinde çocuklar,  yalnızca farklı bir öğrenme rutinine sahiptir ve buna göre farklı bir öğrenme sürecinden geçmelidir. Bu süreçte profesyonel bir yardım almak, bu farklılıkların keşfedilmesi ve başarılı bir şekilde yönetilmesi yolunda büyük önem taşır.

İlkokul eğitimimiz hakkında bilgi almak için tıklayınız!

Total
0
Shares
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Önceki
KAHKAHANIN PEŞİNDE

KAHKAHANIN PEŞİNDE

Gülmek sağlıktır, 1995 yılında ilk defa bir tıp doktoru olan Madan Kataria

Sonraki
ÖĞRENME SÜRECİNE SANATIN ETKİSİ

ÖĞRENME SÜRECİNE SANATIN ETKİSİ

Günümüzde akademik başarının en büyük gerekliliklerinden biri, var olan eğitim

Bu İçerikler Hoşunuza Gidebilir
Total
0
Share